Saturday, November 20, 2010

1 time sembelih

Salam….
        Bila kita berbicara mengenai ibadah korban,teringat aq masa kali pertama aq menyembelih haiwan… sebelum ini tidak pernah aq sembelih seekor haiwan… habis naik tegang bulu roma aq time nak sembelih tu….

 Masa itu semua pelajar tingkatan 3 sudah habis menjalani peperiksaan PMR, so sekolah SMAPK telah mengadakan satu program yang dinamakan PASCA PMR… Banyak aktiviti yang dijalankan sepanjang aktiviti itu berlangsung.. Ada yang seronok dan ada jaga yang kurang menyeronokkan… Jadi salah 1 program yang aq tak boleh lupa ialah program penyembelihan….

So, kita balik pada tajuk kita tadi…. Sebelum penyembelihan bermula, kami semua telah diajar oleh seorang ustaz yang dijemput khas dr luar…paling penting  apa yang beliau cakap ialah:

~Ustaz jemputan khas~


“pastikan urat halkum dan urat marih putus dengan hanya sekali letak pisau. Jika terangkat, tidak boleh letak kali kedua kecuali letakkan yang pertama itu hanya mencederakan leher sedikit sahaja.”

Jadi bila dengar tu, kami fikir susah juga nak sembelih walaupun kami tengok sebelum ini macam letak pisau, kemudian tarik dan tolak pisau tu….aaaaaaaaaaa… rupanya susah juga bila kami dengarnya…

So, bila tiba masa nak sembelih, ustaz tersebut menunjukkan demo dahulu sebelum kami dibenarkan menyembelih… beliau menunjukkan mana 1 urat halkum dan marih….
~ustaz mmberi keterangan~~

Selepas itu, bila tiba giliran kami, ustaz kami ada bagitau,
“wahai budak2 sekalian, kalau sesiapa nak tau dia itu lelaki tulen atau tidak, lihatlah masa dia menyembelih haiwan itu, sama ada dia takut atau tidak, kalau takut, bukan lelaki tulen la tu”

Ish2, bila dengar cam tu, kami semua yang lelaki ini masing2 tercabar…. Hahahaha…. Semua Nampak cam ok je time sembelih dgn mengikut syarat2 y tertentu…. Alhamdulillah… tapi selain itu, ada juga yang putus kepala, urat tidak terpotong habis, terangkat pisau, dan lain2 lagi…. Maklumlah, ramai cakap kali pertama katakan….
~~ustaz Mohyiddin~~

~~giliran aq plk~~

~~my frenz ngan ayam2nye~~


No comments:

Post a Comment